И живи трупове, ще ми се пречкате безгрижни

Добринка Корчева


МИР И МОР

Ненадеен облак от желания.
Непонятен облак от Урания.
Неясен смях от слабините на вселената.
Неповратлив шрапнел от дълбините на студената
Война.
И мир.
Четейки граф Толстой –
сред ясната поляна на живота –
аз готвех се за бой и упокой ,
аз готвех се за участта на Херодота,
наполеоновите балалайки и девойчета „ля рус“.
О, страх ме беше! О, изпитвах гнус
от раните на вощениците по гробовете на дворяните.
Затуй почесвах корените на съзнанието си,
сред ясните и сред поляните,
и стана ясен жизненият път сразен –
и готвещ се за упоително сражение.
Струеше от смеха на ястреба напалмно напрежение,
над ясените и над трепетликте във жертвена отмала.
Сграбчва ни смъртта като любов към Анатол на бала,
на ешафода, в ложето, на масата, в театъра, в градината.
И походната кухня на Всемира е танцуващо раззината.
„Хей – казва граф Толстой, окашляйки се сухо, –
какво ушите ми, дворянските, дочуха?
Нима заложила си портокаловото си имение,
нима баща ти е потънал в циганското пение?
Срамни работи. И живи трупове, ще ми се пречкате безгрижни,
вместо да се молите „о смерти и о жизни!“
Тогава казах му, одързостена лошо:
„Почтени графе, под тежестта на вярата в галоша –
и аз се скланям, но не ме учете да живея!
Аз имам облика, а вие твърдостта на вашта епопея.
Поклон – поклон – поклон
от Ленин, Вите и от Купидон“.
О, моят сън сред ясната поляна на нощта бе страшен.
Боят бе трогателен, а упокоят – ръкопашен.
Пространствата се местеха като разобличени карти.
Призраци пълзяха от Урании и от Астарти.
Приемах участта си и на ястреба напалма.
Бях дъб, бях трепетлика, бях лишей, боабаб и палма,
и демон, и сираче до гръдта на великана.
Бях дървото на обесниците сред неясната поляна.

Вашият коментар

